Má'(j) megint…

Pár héttel ezelőtt kedélyesen csacsogtam az egyik kedves ismerősömmel egészen hétköznapi dolgokról, mikor szóba jött, hogy mit főzök holnapra. Mondtam, hogy resztelt májat. Már épp belekezdtem volna a részletekbe, tudniillik, hogy én úgy szeretem, ha nagyon apróra vágom a májat, és jó sok hagymával készítem, amikor elkerekedett szemmel visszakérdezett. – Mááájaaaat?! De hiszen…

Nos, kiderült, hogy a háziorvosa néhány hónappal korábban kijelentette, hogy véleménye szerint májat nem ajánlatos fogyasztani, hiszen az egy méregtelenítő szerv, így hát ki tudja mi lehet benne… Nem mondta kategorikusan, hogy soha senki ne egyen májat, csak vázolta a véleményét. A legtöbb embernél az orvos egészségügyi kérdésekben tekintélyszemély, kijelentésüknek súlya van, így hát a barátnőm is úgy ment haza, hogy akkor egészségtudatosság címén többé nem fogyaszt májat, mondjuk előtte sem volt a kedvence, szóval ezt betartani számára éppenséggel nem is túl nagy áldozat.

Az a bosszantó, hogy az efféle okos tanács már igazán nem az első eset a környezetemben. Ha gyorsan utánaszámolok, akkor kapásból három embert is fel tudnék sorolni, aki az elmúlt években nagyjából ugyanezt az eszmefuttatást hallotta valamelyik orvostól.

Először is kezdjük a tényeknél.

A máj egy kiválasztó szerv, nem pedig egy egyszerű szűrő berendezés, ami magába zárja a nem kívánt dolgokat. A máj feladata a méreganyagok semlegesítése, és nem a tárolásuk. A méreganyagok, melyeket a szervezet nem tud kiüríteni magából, a zsírszövetben vagy esetleg az idegrendszerben szoktak lerakódni, de semmiképp sem a májban (már csak ezért is fontos, az állati zsírforrásoknál a lehető legjobb minőségű, lehetőleg szabadon tartott, nem gyógyszerezett variációkat választani…). A májban a méreganyagok oxidációja, megkötése, vízoldékonnyá alakítása történik, amelyek így alkalmassá válnak arra, hogy különösebb rombolás nélkül mihamarabb távozhassanak a szervezet méregtelenítési útvonalain (izzadság, vizelet, széklet). Ahhoz, hogy a máj ezt a kiemelten fontos feladatát zökkenőmentesen el tudja látni (tehát a méreganyagok közömbösítését, átalakítását, továbbküldését), a szervezet ide csoportosít egy csomó mikrotápanyagot, ami ezeket a funkciókat segíti. Vitaminokban és ásványi anyagokban a máj vitathatatlanul az egyik leggazdagabb élelmiszer. Nagyon remélem, hogy senki sem hagyja magát lebeszélni a rendszeres fogyasztásáról.

Tudom, hogy száz emberből kilencvenkilenc a zöldségeket és a gyümölcsöket tartja a legegészségesebb élelmiszerekenek, vitamin és ásványi anyag szempontból a legjobb választásnak. Én abba az 1%-ba tartozom (és remélem ennek a blognak az olvasói is) akik tudják, hogy az állati termékek – talán a C-vitamin kivételével – szinte mindenben messze-messze lekőrözik a növényeket. És akkor még nem is beszéltünk a felszívódási és hasznosulási értékekről… Írtam már erről egy korábbi posztban, a Lalonde-féle tápanyagsűrűség skála kapcsán is, de akkor most újra megpróbálom szemléltetni ezt a dolgot egy másik ábrával is:

ALMA (100 g)SÁRGARÉPA (100 g)VÖRÖS HÚS (100 g)MARHAMÁJ (100 g)
Kálcium3.0 mg3.3 mg11.0 mg11.0 mg
Foszfor6.0 mg31.0 mg140.0 mg476.0 mg
Magnézium4.8 mg6.2 mg15.0 mg18.0 mg
Kálium139.0 mg222.0 mg370.0 mg380.0 mg
Vas.1 mg.6 mg3.3 mg8.8 mg
Cink.05 mg.3 mg4.4 mg4.0 mg
Réz.04 mg.08 mg.18 mg12.0 mg
A-vitamin (retinol)40 NE53,400 NE
D-vitaminnyomokban19 IU
E-vitamin.37 mg.11 mg1.7 mg.63 mg
C-vitamin7.0 mg6.0 mg27.0 mg
Tiamin (B1).03 mg.05 mg.05 mg.26 mg
Riboflavin (B2).02 mg.05 mg.20 mg4.19 mg
Niacin (B3).10 mg.60 mg4.0 mg16.5 mg
Pantoténsav (B5).11 mg.19 mg.42 mg8.8 mg
B6-vitamin.03 mg.10 mg.07 mg.73 mg
Folát8.0 mcg24.0 mcg4.0 mcg145.0 mcg
Biotin (B7).42 mcg2.08 mcg96.0 mcg
B12-vitamin1.84 mcg111.3 mcg

Forrás: Liver: Nature’s Most Potent Superfood – Chris Kresser

Másodszor. Az orvos nem táplálkozási szakember. Köztudott, hogy az orvosok a képzésük során iszonyatosan sokat tanulnak (amiért persze mindenképpen elismerést érdemelnek), de az egészséges életmód, a prevenció, és a táplálkozási ismeretek nem igazán tartoznak közéjük. Ahogyan pl. a vitaminokról és ásványi anyagokkkal kapcsolatos korszerű vagy részletes ismeretek sem, de erről már korábban írtam. Szóval attól még, hogy orvos, még mondhat baromságot ha étrendi ajánlásról van szó, éppen ezért nem érdemes kapásból elfogadni bármilyen tanácsot. Tisztelet a kivételnek.

Maradjunk annyiban, hogy májat enni nem csak lehet, de egyenesen kötelező.

A képet Chris Masterjohntól loptam, a táblázatot pedig Chris Kressertől, köszi.