A tejtermékekről VI. – A növényi tejek

Sokan szegezik nekem a kérdést, hogy a növényi tejek egészségesek-e. Erre így ebben a formában nem igazán tudok válaszolni, ugyanis a legtöbb ételt nem lehet egyszerűen egészséges vagy egészségtelen kategóriákba sorolni, bármennyire is egyszerű vagy kényelmes lenne. Mindig felmerül a kérdés, hogy ki fogyasztja, milyen háttérproblémával, milyen mennyiségben, mi helyett vagy mi mellett, és milyen szempontból kellene véleményt mondanom egy ételféleségről. Ráadásul az „inkább egészségesnek mondható” és „inkább kerülendő” skálán nagyon sok élelmiszer leginkább valahol középen helyezkedik el, azaz nincsenek igazán se pozitív, se negatív hatásai. Na, a növényi tejeket is abszolút erre a semlegesnek mondható területre helyezném.

Ha a tehéntejhez szeretnénk hasonlítani a növényi tejeket és tejtermékeket, akkor azt láthatjuk, hogy a növényi tejek és tejtermékek fogyasztásával mentesíthetjük magunkat az állati tejfogyasztás esetleges kockázataitól, a tejfogyasztás következtében kialakuló problémáktól. Mindemellett persze nem jutunk hozzá a tejtermékekben levő előnyös zsírokhoz vagy mikrotápanyagokhoz sem, de ezeket bőven lehet más forrásokból is fedezni. Ha valakinek tehát a tejtermékek fogyasztása bármilyen problémát okoz, vagy rontja a már kialakult egészségügyi problémáit (pl. emésztési, immunrendszeri vagy hormonális problémáit) akkor a növényi tejekkel és tejtermékekkel kiválóan lehet a már megszokott ízeket, színeket vagy állagokat pótolni.

Teljesen fölösleges tápérték alapján összehasonlítani az állati és növényi tejeket. Az állati tejek komplex tápanyagok, hiszen egy emlős állat kölykének kizárólagos táplálására szolgálnak, egy kritikus, és ugrásszerű növekedést mutató időszakban. Gazdag zsír, fehérje, szénhidrát források. A növényi tejeket nem erre találták ki, ezért teljesen értelmetlen a vita, hogy melyik miben gazdagabb.  

Az én álláspontom az, hogy az állati tejek (itt most a folyékony tejről beszélek) fogyasztása mindenki számára hordoz bizonyos kockázatokat, ezért én nem nagyon szoktam javasolni senki számára a tejivást. A tejből készült különböző tejtermékekkel már más a helyzet, ott már érdemes mérlegelni az előnyöket és hátrányokat, például a fermentált tejtermékek, vaj vagy egyes sajtok kapcsán. Ezért ha valaki valami folyékony fehér dologra vágyik, önmagában fogyasztva, vagy müzlivel, kakaónak, tejeskávénak elkészítve, akkor mindenképpen a növényi tejeket javaslom.

Növényi tejek közül sokfélét lehet kapni. Manapság már a legtöbb bioboltban a szója, kesu, mandula, rizs, zab és kókusz tejek széles kínálatával találkozhatunk. De próbálkozhatunk az otthoni előállítással is, töredék pénzért, egyszerűen elkészíthetők ezek. A növényi tejeket is lehet baktériumokkal erjeszteni, így például joghurtokat készíthetünk belőlük könnyedén házilag is.

A növényi tejek közül a legsemlegesebb ízű és hatású a rizstej. Magas a szénhidráttartalma, zsír és fehérjetartalma viszont elenyésző. Szénhidráttartalmával mindenképp érdemes számolni, ha valakinek vércukor problémái vannak. A kesu és mandulatejre nagyjából ugyanez vonatkozik, fehérje és zsírtartalmuk alacsony. A szójatejnek már magasabb a fehérje és zsírtartalma, nagyon sokan éppen azért kedvelik, mert a tehéntejhez valamennyivel jobban hasonlít az állaga mint az előbb említett magtejeknek. Sütéshez és főzéshez is gyakran javasolják tej helyettesítőként. Én viszont a szóját egyéb egészségügyi és ökológiai okok miatt egyáltalán nem javaslom, főleg nem rendszeres fogyasztásra. 

A kókusztej kicsit kilóg a többi növényi tej közül. A kókusztejszín (amiből hígítással kókusztejet lehet készíteni) rendkívül zsíros folyadék, ráadásul a benne lévő zsírsavak is a szervezet számára fontos telített és egyszeresen telítetlen zsírsavak közé tartoznak, tehát egészségügyi szempontból, mindenképpen kiváló választás. Jellegzetes íze van, és rendkívül sokoldalúan felhasználható a főzés során. Egyetlen hátránya, hogy messziről jön, ezért ha valakit az élelmiszerek ökológiai lábnyoma is érdekel, akkor napi szinten biztosan nem fog előkerülni.

Fontos szempont a növényi tejek vásárlásakor, hogy válasszuk azokat a termékeket, amelyekben a lehető legkevesebb adalékanyag van. Hihetetlen különbségek vannak a különböző márkák között, érdemes bogarászni az összetevő listákat. Legjobb persze, ha mi magunk készítjük el a magtejeket, így a legolcsóbb, ráadásul olyan ízesítésű italt készítünk, amilyet csak szeretnénk. Nagyon sok recept található az interneten, nem szükséges hozzájuk semmiféle speciális eszköz vagy gép. Ha pedig véletlenül Spanyolországban vagy Dél-Amerikában járunk, akkor mindenképp kóstoljuk meg a nemzeti italukat, a horchata-t, ami tulajdonképpen egy ízesített, üdítő magtej… 🙂

A tejtermékekkel kapcsolatos többi poszt:

A tejtermékekről I. – Egyszerű kérdés, összetett válasz (bevezetés)
A tejtermékekről II. – Tejtermékfogyasztás akkor és most
A tejtermékekről III. – A tej és az erős csontok
A tejtermékekről IV. – A tejfogyasztással kapcsolatos egészségügyi problémák
A tejtermékekről V. – Mit és milyen gyakran fogyasszunk